"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai"

Wednesday, September 29, 2010

Aura Seorang Pendakwah..

Sebagaimana yang diketahui seorang pendakwah itu mempunyai auranya yang tersendiri seperti cara mereka menyampaikan dakwah mereka atau cara seseorang pendakwah itu berhujah sama ada ianya memberi kesan atau tidak kepada sasaran dakwahnya.

Aura yang ada pada seseorang pendakwah itu biasanya akan mempengaruhi diri mad'u. oleh itu cara yang terbaik bagi seseorang pendakwah ialah dengan melihat sejauh mana tahap Iman dan Amal dalam diri pendakwah itu sendiri. Adakah kata-kata mereka mampu mempesonakan orang yang mendengar mahupun membuat orang tertarik untuk mendengar apa yang disampaikan oleh seseorang pendakwah itu??atau kata-kata pendakwah itu bosan dan tidak suka didengar??

Sepertimana Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah:44 yang bermaksud:-
"Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca kitab (Taurat)??Tidakkah kamu mengerti."

Maksudnya disini seseorang pendakwah itu perlu melihat dirinya terlebih dahulu sebelum mengubah orang lain. Jika kita lihat pada hari ni, kebanyakan pendakwah menggunakan semua saluran yang ada untuk menyampaikan dakwah seperti menceburkan diri dalam penulisan elektronik, membuat blog sendiri dan sebagainya bagi membuka minda serta mengubah hati2 mad'u...

Tapi, apa yang penting disini ialah diri pendakwah itu sendiri, adakah dia melihat dirinys sendiri sebelum menulis atau berkata2??
Inilah sebenarnya aura yang perlu ada pada seseorang pendakwah iaitu apa yang dikatakan itulah yang dibuat. contohnya, jika seseorang pendakwah itu dikenali sebagai seseorang yang lalai, dan sebagainya..bagaimana dia nak berdakwah jika diri sendiri pun dia tak dapat nak kawal??

Dalam hal ini Imam al-Ghazali ada menyebut "Orang yang tidak mempunyai NUR (cahaya Iman) bagaimana dia nk menerangi orang yang disekelilingnya??dan bila bayang2 itu akan betul sekiranya kayu itu bengkok???

Allah telah menjanjikan orang yang berilmu pasti akan dibantu oleh Nya..Hatta dia berdakwah kepada orang yang lebih tua dari dia.. Oleh itu, seseorang pendakwah itu perlulah memperbanyakkan amalan daripada berkata2...supaya tidak timbul spekulasi bahawa sesorang itu bercakap tidak serupa bikin....

Sama2lah kita motivasikan diri kita supaya jadi lebih baik dari sebelumnya...:)

video

No comments:

Post a Comment