"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai"

Saturday, August 21, 2010

Siapa yang Harus Dipersalahkan!!!

Hari ini jika dilihat isu pembuangan bayi semakin berleluasa, seolah-olah ianya menjadi satu keseronokan pula. masa berseronok tak ingat, kehulu kehilir, peluk sana peluk sini..dah membusung mulalah pilih jalan yang paling kejam untuk tutup kesalahan mereka. Mana letaknya nilai kemanusiaan dalam diri mereka!!!

Mengejutkan, sedih, bingung apabila memikirkan kekejaman kes pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi di negara ketika ini. manusia seolah-olah tidak mempunyai perasaan belas kasihan apabila bayi yang masaih kecil dan suci ini dibuang sesuka hati, dibunuh dengan cara yang kejam.. Apakah dosa bayi itu sehingga mereka diperlakukan sebegitu!? Mereka yang sanggup melakukan kerja terkutuk itu tidak layak untuk digelar sebagai manusia kerana mereka lebih teruk daripada haiwan!!

Sekiranya masalah ini tidak dibendung, ianya akan menjadi semakin parah dan tidak mustahil suatu hari nanti kita boleh menemui mayat bayi yang dibuang seperti sampah dimerata-rata tempat. Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini???

Peningkatan kes pembuangan bayi pada hari ini menunjukkan masyarakat kini mengalami tekanan hidup dan mereka tidak tahu untuk menanganinya dengan bijak sehingga mereka mengambil jalan mudah dengan membuang bayi yang tidak berdosa. Mereka sangka dengan membuang bayi tersebut, mereka dapat menutupi kesalahan yang telah mereka lakukan..tetapi mereka silap kerana langkah yang mereka ambil itu sebenarnya menyebabkan semua orang dapat menghidu perbuatan keji mereka dan hal ini akan membuatkan mereka lebih tertekan.

Selain daripada masalah sosial yang menyebabkan berlakunya kes pembuangan bayi, institusi keluarga yang semakin lemah akibat kesibukan mengejar kejayaan juga mendorong kepada berlakunya permasalahan ini. Perkara ini dapat dielakkan sekiranya institusi keluarga memainkan peranan penting dalam mendidik dan membimbing keluarga masing-masing.

Masyarakat seharusnya membantu dan membimbing mereka yang melakukan perbuatan ini agar mereka sedar dan kembali ke jalan yang benar, bukan menyisihkan mereka dan memandang serong kepada mereka. Tanggungjawab bagi membendung gejala pembuangan bayi ini bukan hanya terletak di bahu kerajaan tetapi seluruh masyarakat harus berganding bahu untuk sama-sama mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi masalah ini. Masyarakat perlu mengambil pengajaran daripada kes-kes yang berlaku dengan mengawasi pergaulan anak remaja pada hari ini. Ibu bapa juga harus memberikan didikan agama yang terbaik dan menggunakan pendekatan psikologi yang berkesan dalam mendidik anak-anak dan cuba untuk memahami dan menyelami jiwa mereka.

Ingatlah!!!
Anak-anak adalah harta yang paling berharga di dunia ini dan mereka merupakan amanat daripada Allah kepada kita. Membuang bayi adalah satu dosa besar dan jika kita malu untuk membesarkan bayi yang dikandung luar nikah, banyak lagi cara yang boleh digunakan untuk membesarkan bayi tersebut selain daripada membuang bayi yang tidak berdosa itu.. Masih ramai lagi orang diluar sana yang bersusah payah berusaha untuk mendapatkan anak. tetapi kita dengan mudah membuangnya.

Mudah-mudahan kita dijauhkan daripada perbuatan keji ini dan sentiasa dilindungi daripada melakukan perkara terkutuk itu...NAUZUBILLAH......

No comments:

Post a Comment